Jag tror att det är oerhört viktigt att vi alla tar ansvar för att upprätthålla en positiv ton i dialogen.
Jag menar INTE att vi måste hålla med varandra, men att vi skall stötta varandra, lyfta varandras tankar.
Synergi: 1 + 1 = 2.25 minst -> Tror jag man uppnår om alla lyssnar, tar till sig varandras argument och sedan lyfter dem vidare
Kompromiss: 1 + 1 = 1.75 max -> När man försöker finna minsta gemensamma nämnare i varje enskild fall...en jävla suboptimering och grundvalarna för vår "moderna" demokrati
"Dissergi": 1 + 1 = -2 och värre -> När man disrespekterar varandra och hela tiden far på varandras halsar för att fånga personliga, privata poäng. Tillför ingenting i vare sig en debatt eller det gemensamma vaknandet/växandet.
Det som jag tror händer alldeles för ofta på vaken.se är av den sistnämnda formen; där man hela tiden tappar diskussionstrådarna på grund av personliga angrepp av olika nivå av aggression. I bästa fall beror detta på omogenhet. I värsta fall är detta typexempel på extern intervenering (dvs några kanske går andras ärende när de hela tiden dödar trådar och tystar engagerade individer).
Vaken.se är annars ett jävligt, jävligt bra initiativ Micro!
Hittils är projekt Avalon väldigt, väldigt genomsyrat av en kraftig och kärleksfull synergi. Detta är unikt! Vi kan väl hjälpas åt att hålla den nivån. Vi kan väl också hjälpas åt att navigera undan den stora fallgropen GroupThink, när man inte riktigt vågar ifrågasätta varandra "av artighetsskäl".
Men att dissa någon är inte samma sak som att ifrågasätta på ett stöttande vis, märk väl.
Zappa var väldigt bra på att vara hård, rak och klar. Han navigerade också väldigt effektivt utanför de personliga angreppen med tydliga sakargument. George Carlin är ännu jävligare i sin rakhet. Youtuba på Carlin och Zappa för inspiration och mycket goda skratt vänner!
http://www.youtube.com/watch?v=8ISil7IHzxc - Zappa vass som attan kring censur. Lyssna vad han tror om det amerikanska samhällets väg mot facism.
http://www.youtube.com/watch?v=9KReZyAZLI0 - Carlin om de som äger världen och vad som kommer hända med utbildningen.